Nápověda k tvorbě postavy
Obsah nápovědy k postavě
1. Jméno7. Rasy
2. Vzhled8. Rodinné zázemí
3. Oblékání9. Mudla nebo kouzelník
4. Povaha10. Studijní předpoklady
5. Charakteristika11. Kolej
6. Cíle postavy12. Co si koupit

Jméno

Ihned při registraci se setkáte s kolonkou, kde máte vyplnit jméno vaší RPG postavy. Pro někoho je vymyslet jméno hračka, pro jiného je to nepředstavitelně těžký úkol, se kterým si neví rady. Jak tedy vymyslet to nejvhodnější jméno? Jak se s tímto úkolem poprat?

Podobně jako vy v reálném světe, tak také RPG postava musí mít jméno a příjmení, to není žádná novinka. Vám jméno vybírali rodiče, představte si tudíž, že rodičem vaší právě vznikající postavy jste vy sami. Jak byste ji pojmenovali?

Prvním krokem je uvědomit si, zda máte holku nebo kluka. Pokud jste již rozhodnuti nad pohlavím postavy, můžete zapřemýšlet také nad tím, z jaké země bude pocházet (a uvědomujte si už v tomto kroku, pokud bude z jiné země, tak jak je možné, že studuje na Britské škole, vymyslete tomu důvod). Z Anglie? Španělska? Francie? Je to jen na vás. Pokud chcete, aby také země byla pro jméno rozhodujícím prvkem, přemýšlení se vám ztíží. Ale nezoufejte. Existuje mnoho internetových vyhledávačů jmen pro děti, v některých dokonce najdete i jejich význam či to, v jakém kalendáři jméno nejčastěji najdete. A to je váš cíl. Jméno by však nemělo být tvořeno z více než tří slov a mělo by začínat velkými písmeny.

Pokud se dohodnete s nějakým kamarádem či sourozencem, že budete hrát příslušníky jedné rodiny – např. bratra a sestru, sestřenice či bratrance, cokoliv, vaše příjmení můžou býti stejná. Může se také stát, že příjmení osoby, kterou poznáte časem se může shodovat s tím vaším, pokud si najdete nějaké, které bývá častým (Smith, Brown, …), to však nedoporučujeme.

Podobně jako je zakázáno kopírovat jména z knížek Harryho Pottera, z různých filmů či seriálů v televizi, jména zpěváků apod., tak také hráčům ve hře nebude zajisté příjemné, pokud jim jejich jméno „zkopírujete“. Proto vás prosíme, dejte si se svým jménem práci, snažte se být originální, nejděte proti pravidlům – nestojí to za to – a nezapomeňte na to, že jméno, jakým se bude postava představovat, bude její identitou přinejlepším následujících 7 školních let. Tak abyste se za něj nemuseli časem stydět, myslete na to.

Vzhled

Každý z vás je osobnost, ať už kluk, anebo holka. Rozdíly mezi klukem a holkou vysvětlovat nebudene, však, když se kolem sebe rozhlédnete, zjistíte, že žádná z děvčat není stejná jako její kamarádka, žádný kluk nevypadá jako jeho největší fotbalová hvězda apod. Ano, snažit se o to může, ale… nikdy nedosáhne toho, že bude druhému podobný jako vejce vejci, pochopitelně, pokud se zrovna nebude jednat o jednovaječná dvojčata.

Pochopili jste správně. Když už se rozhodnete hrát svoji vlastní RPG postavu, zapřemýšlejte nad jejím vzhledem. Jste bruneta a máte vlasy jako hřebíky? Jste obézní a chtěli byste ve hře míti sportovní postavu? Narážíte hlavou do stropu a vadí Vám, že se nevejdete do dveří, nebo naopak se Vám kamarádi posmívají, že nedosáhnete na zvonek u sousedů? Přizpůsobte postavu své vlastní fantazii.

To, jak bude vaše RPG postava vypadat ve hře, je jen na vás. Vy, hráč sedící za počítačovou obrazovkou a postava ve virtuální realitě přeci není jeden a ten samý jedinec. Jste odlišeni jménem, povětšinou také věkově, tak proč byste nemohli býti jiní i co se týká vzhledu? Zde není určeno to, že HOCZ postava musí být stejná jako hráč, který ji hraje. Dokonce se najdou případy, kdy holka hraje kluka či naopak. Podpořte svou fantazii, nebojte se jí, vždyť o tu právě jde.

Jediné z pravidel, na které byste měli myslet a nezapomínat jej, je to, že vaší postavě je na začátku 11 let. Měla by tudíž na onen věk vypadat. Teprve časem se vzhled mění a osoba se vyvíjí. Také to, že hrajete originál, tudíž, žádné napodobeniny Harryho či Hermiony nebereme. Vždyť svět hraný přes kopírák… to by byla nuda, ne?

Oblékání

Člověk se jinak obléká, když je doma, jinak, pokud jde do obchodu a odlišně, pokud se jde bavit. Během školního roku v čase, kdy probíhá výuka, by postavy na sobě měly míti školní stejnokroj, podobně jako v dobách hradních slavností. Ale co v čase volna?

Podle toho, co má postava na sobě, je hodnocena ostatními. Jinak se na vás lidé budou koukat, pokud si oblečete nové plesové šaty a rozdílně, pokud se budete procházet po chodbách, školních pozemcích i jinde ve světě v roztrhaných teplákách a tričkem zašpiněným od čokolády.

Každý má svůj styl, je to dáno pohlavím i místem, ze kterého pochází. Lidi ze střední Evropy byste určitě nenašli procházet se po ulicích v kimonu a v Africe byste zimní kožich také jen těžko hledali. Jinak se obléká vaše maminka s tatínkem, jinak váš sourozenec a jinak vy.

Nemusíte se opičit po každém druhém. Každý má svůj vkus, proč ne vaše postava? Vaše postava je sice jedenáctileté dítě, ale i přesto, někdo má rád tenisky a sportovní styl oblékání, někdo se zajímá o módu více. Je to na vás.

Co si má vaše postava přesně oblékat, to vám nikdo nebude diktovat. Snažte se to ale nepřepísknout, přeci jen, nejede na módní přehlídku, ale vlakem do školy, kde se celý rok bude pohybovat.

Povaha

Podobně jako vzhledem, se lidé liší svou povahou. Někdo je veselý, jiný smutný. Jeden vypadá přísně, druhý mírumilovně. Často se s člověkem skamarádíte tak snadno, že ani nevíte jak, existují však i lidé, kteří mají s komunikací hodně velké problémy.

Když přemýšlíte nad tím, jak se bude postava chovat, měli byste si uvědomit, že každý nemůže být úspěšný, nemůže být středem pozornosti a nemůže být oblíbencem každého, na koho narazí. Podobně jako ve světe reálném, i ve světě virtuálním narazíte na „ostatní“, kteří vaši osobnost ovlivňují buď pozitivně, anebo negativně. Každý nemůže být ten nejúžasnější, tohle není knížka ani seriál, který se točí okolo jedince, zde se jedná o hru virtuální, tudíž i tento svět, svět HOCZ je hra kolektivní. No představte si, jak by to vypadalo, kdyby každý chtěl být hlavním hrdinou. To přece nejde.

Když začínáte hrát tuto hru, není vaší postavě více než 11 let. Přichází do neznámého prostředí, tatínka s maminkou, mnohdy i své kamarády, sourozence a další příbuzné a známé nechává doma. Jak se bude chovat? Jen si na tuto otázku zkuste zodpovědět, je velice důležitá.

Časem, až bude mít vaše postava kamarády, narazí na nepřátele, Moudrý klobouk a následně na neoblomné profesory, primuse a prefekty, kteří vaší postavu buď budou štvát či jí padnou do oka – také ale jejich povahové vlastnosti musíte respektovat a přiměřeně na ně reagovat – ovlivní to podstatně vaší postavu.

Charakteristika postavy

Vytvořit si hrubý náčrt charakteristiky postavy je velmi důležité. Od toho se bude vyvíjet, zda postava bude bojácná, milá, vstřícná či to bude spratek. Charakteristika postav ve světě HOCZ se vyvíjí. Hlavní je nezapomínat, že každý začínající student je jedenáct let stár a jeho charakteristické rysy se budou dál měnit a vytvářet.

Vytvořením si hrubého náčrtu, kterým směrem byste chtěli postavu vést vám pomůže držet se přibližně jedním směrem. Není ostatně logické, aby postava byla ze začátku extrémně milá a pak z ničeho nic začala všechny kolem šikanovat. Proto je dobré si na začátku říci, jaký charakter bude mít, a pak jí nechat dále plynout a dovytvářet i třeba okolím. Ne však z čista jasna měnit a střídat, jak ponožky.

Cíle postavy

Zkuste se už na začátku zamyslet nad tím, čeho byste se svou postavou chtěli dosáhnout. Stát se bystrozorem, zlodějem, primusem, slavným brankářem. Jakmile budete vědět kam přibližně postavu vedete, budete vědět co pro to musíte udělat. To znamená, že se vám bude i lépe hrát, lépe vybírat předměty, které budete studovat. Na bystrozora je potřeba například vystudovat určité předměty. Pokud se k rozhodnutí stát se bystrozorem dostanete až později, třeba ve třetím ročníku, těžko už se jím stanete, protože nebudete mít dostudován potřebný počet let daných předmětů. Každá postava se mění a vyvíjí, někdo to nebude muset vědět hned, rozhodne se až během hry, to záleží na vás, ale věřte, že zapřemýšlet nad tím se vyplatí už v prvopočátcích.

Rasy

V našem světě je mnoho ras. Problém nastává, když tu máme desítky upírů, vlkodlaků nebo smrtijedů, proto je automaticky každému začínajícímu hráči přiřazena rasa člověka.

Stát se něčím jiným je velmi složité a náročné. Každý kdo si zakládá postavu, by měl vědět, že stát se někým takovým je privilegiem. Ne každý tu bude všemocný hrdina či záporák. Pokud chcete být třeba upírem, musí se vám to stát v rámci RPG, po dohodě s vedením (RPG týmem, popř. RPG správcem) a dlouhodobém zvažování pro a proti.

Rodinné zázemí

Každého z nás jistě ovlivňuje, zda pochází z rodiny úplné, zda žije pouze s matkou nebo otcem, zda je jedináček nebo má kolem sebe kupu sourozenců. Pokud člověk pochází z více dětí, ovlivní jej také, zda jsou jeho sourozenci mladší nebo starší a jaké jsou na něj kladeny rodinné úkoly a povinnosti. Není také žádným tajemstvím, že povahu dětí ovlivňuje, zda vyrůstá v napětí – například, že se rodiče mezi sebou hádají - nebo v klidu a harmonii.

Také z tohoto důvodu, abyste mohli předurčit postavě správnou povahu, je dobré udělat si rodokmen a ujasnit si vztahy v její rodině a okolí. Můžete také přemýšlet nad tím, zda bude vaše postava pocházet z města, nebo z vesnice, poněvadž i ono prostředí mimo dům vyvolává v osobnosti mnoho dojmů většinou natolik silných, aby ovlivnily její chování a vystupování před ostatními lidmi.

Mudla nebo kouzelník?

Bradavice jsou škola čar a kouzel, proto byste si měli předem také rozmyslet, zda chcete, aby vaše postava pocházela z rodiny mudlovské, kdy rodiče kouzlit umět nebudou, rodiny smíšené, kdy jeden z rodičů bude kouzelník a druhý mudla, či rodiny čistě kouzelnické, kouzla a čáry v této rodině budou na denním pořádku.

Na naší škole je sice pravidlem, že ač pocházíte z rodiny kteréhokoliv typu, přicházíte do školy s čistým štítem – skoro nic neumíte, neznáte, vše se naučíte časem až v hodinách předmětů, na které se přihlásíte na začátku školního roku. Je tomu proto, aby si byly postavy rovny a aby student prvního ročníku neznal více kouzel než student ročníku například třetího nebo pátého. Tohle musíte respektovat, podobně jako to, že nejste vlkodlak, upír, zvěromág či jiné fantastické potvory.

Proč tedy přemýšlet nad tím, z jaké rodiny bude vaše postava pocházet? Pokud se dostane do kouzelnické školy dítě z mudlovské čili nekouzelnické rodiny, bude se na kouzlení těšit, ba se kouzelnické hůlky naopak mnohem více obávat než dítě, které vidí maminku nebo tatínka kouzlit - ať už pomocí hůlky nebo pomocí gest - téměř každý den. Dítě z rodiny kouzelnické zase bude mít nejspíše problém pochopit, k čemu slouží šicí stroj, tramvaj nebo třeba televize. Zdálo by se, že nejlíp tedy na tom jsou děti z rodin smíšených, no, kdo ví. Výběr je pouze a jen na vás.

Studijní předpoklady

Někdo by řekl, že předpoklady ke studiu má člověk větší, pokud pochází z rodiny kouzelnické. Není tomu tak. Pravdou je, že může, ale také nemusí. Někdo, kdo pochází z kouzelnické rodiny, může být mnohdy větší nešika než ten, kdo pochází z rodiny mudlovské. Proč tomu tak je?

Nezáleží pouze na tom, z jakého prostředí dítě do školy přijde, ale také na jeho postoji k tomu, co jej čeká. Někdo se na učení kouká jako na něco velice nepříjemného, na nutnost, kterou musí podstoupit, aby se na škole udržel, jiný bere výuku s nadšením a snaží se pochytit každé slovo. Podle toho poté také vypadají jejich úkoly. Ti, co mají listy sešitů popsány poznámkami odshora až dolů, mají mnohem lepší známky než ti, kteří si sešit ani nezaloží a spoléhají na to, že úkoly přepíšou z učebnice buďto svojí, nebo dokonce často vypůjčené od kamarádů. Profesoři nejsou hloupí, knihy z knihovny mají mnohokrát pročtené křížem krážem a za úkoly, které jsou slovo od slova opsány, si poté studenti často nevyslouží pouze známku nedostatečný.

Záleží každopádně na vás, jak svou postavu vytvoříte. I přestože vy byste dané úkoly zvádli všechny na vynikající, nemusí tomu nutně být u vaší postavy. Nebojte se právě tomu vypracování úkolů dát ten nádech, aby bylo zřejmé, že to píše vaše jedenáctiletá (a později už starší) postava a nikoliv vy. Dávejte si i pozor na to, co víte vy a co vaše postava, vaše vzdělání například na vysoké škole těžko bude vědět vaše náctiletá postava a podobně.

Kolej

Většina hráčů, jakmile se zaregistruje, již přemýšlí nad tím, do jaké koleje jejich postava patří. Je pak škoda, že mnoho hráčů následně odradí to, když jejich postavy klobouk šoupne do jiné koleje, než počítali. Není však proč. I v Nebelvíru může být někdo, kdo je velice chytrý a bojí se tmy, ve Zmijozelu, kdo má rád zvířátka, v Havraspáru, kdo se učí od rána do večera, ale jeho známky přesto nejsou nejlepší a v Mrzimoru někdo, kdo má rád hady a nesnáší jezevce. Vždy se najdou výjimky.

Vlastnosti kolejí se prolínají mezi sebou, žádná kolej není špatná a ve všech je místo pro každého, koho do ní zařadí. A proto, nezlobte se na Moudrý klobouk, on to ví nejlépe, a mějte svoji kolej rádi, ať je to kterákoliv. Brzy uvidíte, že zrovna ta je vám a vaší postavě nejbližší a nejmilejší.

Co si koupit?

Každý, kdo zaregistruje svoji postavu do hry, přemýšlí nad otázkou „A co budu dělat teď?“ My vám odpovíme. Pokud se podíváte na vaši počítačovou obrazovku do levého horního rohu, tudíž na vstupní bránu, kde se rovněž přihlásíte, zahlédnete své jméno a pod ním částku 40 gl 0 sp 0 sk. Pochopitelně se jedná o kouzelnické peníze.

Někteří si řeknou: „Čtyřicet galonů, tseh, co to je? Za to nic nekoupím…“, to však není pravda. Je to hodně peněz. Je to kapesné od rodičů do vašeho začátku. Všichni jej máte stejné, ať už pocházíte z rodiny bohatého kupce nebo chudého sedláka.

A proč vám radíme, co si koupit a co ne? Ono zkušenosti, kdy se hráč přihlásí do hry a první, co udělá je, že prokoukne obchod Weasleys' Wizarding Wheezes a nakoupí si spoustu nejrůznějších blbostí a kravinek, nejsou ojedinělé. Poté se stává, že dotyčný nemá peníze a brečí všem kamarádům na rameno, aby mu půjčili na věci potřebné.

Radíme vám dobře, 40 galeonů je sice hodně, však je to částka vypočtená do začátku na to, abyste měli do čeho obléknout vaší postavu, a aby měla čím kouzlit apod. Proto, pokud se rozmýšlíte, co je třeba koupit, v první řadě je to hůlka. Bez hůlky by přeci nebyli vaše postavy správní kouzelníci, i když to je věc, se kterou se teprve budou učit spolupracovat. Obchod s hůlkami se jmenuje překvapivě Ollivanderovy hůlky, čekali jste to, viďte? No není divu. Najdete ho v Londýně, pod nápisem Příčná ulice → obchody. Když do obchodu vstoupíte, pan Ollivander si na vás udělá čas a po zaplacení příslušné částky si již odnášíte hůlku, určenou přesně pro vás.

Další velice důležitou položkou ke koupi je školní stejnokroj. Zda jste kluk, anebo holka, Salon Madame Malkinové je vám otevřen 24hodin denně. Najdete jej opět pod položkou Příčná ulice → obchody, hned za obchodem s hůlkami. Nemusíte se bát, Madame Malkinová je velice příjemná a usměvavá paní, za chvíli si již odnáší vaše postava stejnokroj šitý jí na míru.

Pokud se nyní podíváte na vaše kouzelnické konto, zjistíte, že se scvrklo zhruba na menší polovinu. To je normální. Dvě nejdůležitější věci máte, ostatní peníze jsou na drobnosti, které budete potřebovat pro výuku, jako jsou brky, sešity, pergameny, kotlíky, bylinky, … Je jich celá řada. Je jen na vás, co postavu bude zajímat a který z předmětů si vybere.

Bohužel se může stát, že peníze, jak se říká, za chvíli rozfofrujete. Nedoporučujeme, každý by si nějakou onu pojistku měl nechávat pro případ nouze, ale tak, známe děti, tu vidí to a jinde zase tohle a za chvíli mají jednu kapsu prázdnou a druhou vymetenou. Pro tenhle případ, podobně jako v životě reálném, existují tzv. brigády. V Londýně je naleznete v Příčné ulici, pod úřadem práce → inzerce brigád. Jak je vám ale určitě známo, o brigády je nouze vždy. Většinou jsou volná místa plná a vy se na brigádu stejně nedostanete. Nezbývá, než poptávku po brigádě sledovat, třeba se na vás štěstí usměje. Během brigády vás systém vyhodí mimo hru → brigádničíte, nemůžete se tedy vyskytovat kdekoliv jinde. Čas brigády je u každé jiný, hlídejte si to.