Pravidla

Jako hráči RPG byste měli znát pár základních pravidel, která v naší hře platí. K tomu vám bude, mimo jiné, sloužit i tato stránka. Nezapomeňte, prosím, že nedodržováním pravidel kazíte hru sobě i svému okolí a dlouho vám to neprojde.

Přečtěte si příručku k RPG školce

Škola je založena na systému RPG – RPG (zkratka z angl. Role playing game, česky nejčastěji překládané jako hra na hrdiny) je druh hry, kde hráči zaujímají role fiktivních postav (role-playing – hraní v roli), které si podle daných pravidel vytvoří a za které v samotné hře jednají. V jádru jsou tyto hry formou interaktivní zábavy založené na výpravnosti příběhu, který lze ovlivnit a na kterém lze mít svou fiktivní rolí autentický podíl a také možnost odnést si reálný zážitek, plynoucí z procesu transformace vlastní libovůle do fiktivního charakteru fiktivního světa. Hráč takový svět svou fiktivní rolí tedy ovlivňuje a na základě sobě vlastní libovůle do jisté míry spoluvytváří.

Svět sám a zákonitosti takového světa jsou definovány v pravidlech, která bývají velice komplikovaná a rozsáhlá a neustále dovytvářená a rozšiřovaná. Nad světem RPG hry proto musí „bdít“ inteligentní prvek (člověk, program), který nemůže být omezen ničím jiným než pravidly a který dohlíží nad pohybem charakterů a jejich činy a dále rozhoduje (na základě zákonitostí definovaného univerzálního zákona nějakého světa) o následcích konkrétních činů vykonaných hráči. Takový mocný činitel je tedy jakýsi pán světa (game master, dungeon master – pán hry, pán jeskyně, vypravěč), který právě pohyb a dynamiku prostředí neustále dovytváří, usměrňuje a kontroluje a rovněž přejímá zodpovědnost za postavy, které do světa sám vkládá, jako protivníky nebo přátele hrdinům ovládaných hráči.

Jazykové prostředky na HOCZ

Projekt je tvořen dvojjazyčně – českým a slovenským jazykem a z toho důvodu je možné komunikovat a hrát pouze v těchto dvou výše uvedených jazycích. Jiným jazykem se na HOCZ bohužel nedomluvíte.

Pro odstranění jazykových bariér mezi češtinou a slovenštinou; zejména mezi českými a slovenskými pojmy, využijte jako pomůcku trojjazyčný slovník pojmů.

Pokračovat k trojjazyčnému slovníku pojmů

Chaty – jak na ně a na nich?
  • Každá herní místnost je tvořená chatem. Máme tu mnoho chatů – Velká Síň, Břeh jezera, náměstí v Prasinkách, Příčná ulice atd. Každý chat je jedna herní místnost a to ta, která je nadepsaná v popisu místnosti. Hráčská postava nemůže být na dvou chatech zároveň. V místnosti je přítomna pouze ta postava, která do ní vstoupila. To znamená, že pokud postava není na chatu, ale jen online v levém menu, nemůžeš s ní hrát ani mluvit a psát jí na chatu.

  • Popis činnosti tvé postavy se píše ve třetí osobě do hvězdiček, mimo ně pak to, co postava povídá. V názorném příkladu to vypadá asi následovně:

    Princ Krasoň *Prochází se okolo jezera, v ruce zrcátko, do kterého se zalíbením hledí.* Ach, jak se mi lesknou vlasy. *Chválí se a začne si rukou vlasy načechrávat.*
  • Do hvězdiček se nepíše jméno postavy, vyvarujeme se i první osoby. Opět názorný příklad:

    Princ Krasoň *Krasoň vejde do zapovězeného lesa a pohodí svými hustými vlasy*
    To ne!
    Princezna Fiona *cupitám do lesa za tím šampónem vpředu*
    Taky ne!
  • Na chatech je zakázáno psát mimo RPG, tedy o záležitostech, které nemají s hrou nic společného. To znamená, že na chatech nesmíte psát za sebe, jako za hráče, ale jen za svou postavu. Vaší postavě těžko ujela tramvaj cestou do školy či ráno nadávala na počítač. Na nonRPG hovory tu máte jiné možnosti mimo HOCZ. Jediná místa, kam můžete psát sami za sebe, jsou fóra; kolejní společenské místnosti, kde se řeší kolejní záležitosti; Nemocnice Sv. Munga, kam se zavírají problémoví hráči a návštěvní kniha, kde se řeší všechno. Dále se nesmí na chaty dávat odkazy na jakékoli webové stránky, nesmějí se používat emotikony (smajlíci) a jiná interpunkční zvěrstva. Mimoto se smějí psát maximálně tři stejné znaky za sebou. Mezi další zákazy patří i vulgarity, které do hry nepatří.

  • NonRPG sdělení se většinou uvozují lomítky, případně zapisují kurzívou. Pozor! Jde opravdu jen o výjimky v krajním případě a jen v rámci organizace hry. Pokud máte pocit, že se vás podobná výjimka týká, jste téměř vždy na omylu.

Herní svět na HOCZ a vy

Dostali jste vstupenku do světa Harryho Pottera, nikoli do světa s Harrym Potterem. Dříve než začnete hrát, měli byste vědět několik důležitých věcí pro vaši další hru.

  • Píše se rok 2080 a více. Hlavní hrdinové i záporňáci z knih HP jsou v drtivé většině případů mrtví. Škola byla po několik let zavřená a od znovuotevření uběhlo cca 20 let. Na škole se událo mnoho událostí a informace o nich se můžete dočíst v kolejních novinách nebo od starších spolužáků. Stejně jako dění v kouzelnickém světě obecně naleznete ve výtiscích Denního Věštce, jehož starší čísla si můžete koupit v obchodech jak na příčné ulici, tak v Prasinkách a také ve 4. patře Bradavické školy v Lokových krámech, kde si můžete zakoupit i některé školní pomůcky, které jste si ve spěchu a zmatku nezakoupili před nástupem do školy.

  • Když nastupujete na školu, je dobré si uvědomit, že vaší postavě je teprve 11 let a k tomu uzpůsobit její chování. Přeci jen vaše postava je vržena do neznámého prostředí, mezi cizí lidi, bez rodiny, pěstounů (pro ty originální sirotky, kterých tu je každý rok více, než komárů u jezera). Najednou vás začnou peskovat zlovolně vypadající profesoři, starší studenti vás budou pokoušet a kdo ví, co dalšího se vaší postavě může stát. Každoročně se tu setkáváme s hráči, kteří mají problém s hraním RPG a svou malou postavičku považují za mocného nástupce my-nechceme-vědět-koho, drsnějšího než Chuck Norris, lépe znalého kouzel, než býval Copperfield a nikdo na něj nemá, protože je kříženec vlkodlaka s upírem, jehož babičkou byla víla Amálka. Tak takhle přesně ne, vážení.

  • Vaše postava drží poprvé v ruce kouzelnickou hůlku, začíná se s ní učit, někteří z vás pochází z mudlovských rodin, nemají o všem kolem ani páru. Vaše rasa je automaticky člověk, rozhodně nejste přímým potomkem postav z knih J.K. Rownlingové. Všechny ty úžasné vlastnosti, dovednosti a schopnosti, co možná při bloudění světem potkáte, můžete získat během hry, kdy ukážete, že jste zdatný hráč RPG. (čtěte: za odměnu) Pokud máte opravdu nutkání být něčím výjimečným, dříve než si pustíte fantazii na vandr, obraťte se na správce RPG (mail: rpg@hocz.org), budete nasměrováni na správnou cestu a veškeré vaše dotazy budou zodpovězeny. Posíláte-li již kompletní žádost, pořádně o ní popřemýšlejte, než-li tak uděláte a snažte se!

Vypravěč a vy

Vypravěč má v RPG (a HOCZ jsou přeci RPG) stěžejní roli. Popisuje děj, upřesňuje detaily chování postav, provádí vás příběhem ať už jde o velké honby za pokladem nebo o to, že vám stříkla do očí šťáva z mandarinky, když si ji loupete k svačině.

  • Cokoli co napíše vypravěč se stane, stalo a tak to prostě je. Vypravěči se neodmlouvá, nonRPG se na něj nereaguje a už vůbec se s ním nedohadujeme.

    Vypravěč Ze stromu u jezera spadne větev a bouchne Povola do nohy
    Daedalus Povolo // vypravěči a proč bouchla právě mě?!
    Vypravěč Větev se vznese do vzduchu a začne bušit do Povola, aby pochopil, že si za to může sám.

    V příkladu si můžeme dovolit trochu nadsázky, ale v ostré hře bývá vypravěč nekompromisní.

  • Pokud se stane, že na chatu je vypravěč v nedohlednu, snažíme si vystačit sami, ale přesto dodržujeme pravidla. Každý hráč ovládá jen svou postavu, okolí ovlivňuje svým chováním, nikoli diktováním podmínek. Hráčům je zakázáno jakkoli popisovat děj jiné postavě. To smí jen a pouze vypravěč. Například:

    Matt O'Connell *Kouká jak Ariadna jde kolem, když nenápadně natáhne nohu, o kterou Ariadna zakopne, praští sebou do bahna na cestě a celý její hábit je fujky.*
    Ne-e!

    Matt O'Connell *Kouká jak Ariadna jde kolem, když nenápadně natáhne nohu, aby zakopla.*
    Ariadna Allan Anderson *Zakopne o Mattovu nohu, jen tak tak ale udrží rovnováhu. Otočí se na toho pacholka a vítězoslavně vyplázne jazyk.*
    To je lepší!
RPG upozornění

Může se stát, že vypravěč v chatu vyvěsí RPG upozornění. To znamená, že někdo porušil pravidla RPG, nebo jeho hraní RPG je na samé hranici pravidel a logického myšlení. V takovémto případě se dotyčný hráč, kterému je upozornění směřováno, zamyslí a pokračuje ve hře. Pochopitelně se vyvaruje toho, na co ho vypravěč upozornil. Na RPG upozornění se samozřejmě nikterak nereaguje, nedohaduje se s ním a jedná se podle jeho pokynů. Pokud máte pocit, že bylo upozornění neoprávněné, můžete si to vyřídit mimo chat.

Nemocnice Sv. Munga a školní ošetřovna

Lékařská zařízení vaší postavě umožní zotavit se ze zranění a nemocí, které utrží. Při upoutání na lůžku nemůžete opustit příslušné oddělení, ale přátelé za vámi mohou zajít na návštěvu. Zvláštní oddělení u Sv. Munga je věnováno ztraceným případům. Tam jsou odsunuti hráči, kteří závažně porušili pravidla RPG, stali se mulťáky či jinak nevhodně narušovali hru. O jejich osudu je později rozhodnuto. Mulťáky se rozumí multiúčty, kdy si jeden hráč vytvoří více postav. V případě nakažlivé Molotovovy horečky je pravidelně utrácíme jako prašivé psy. Jejich účty jsou bez nároku na náhradu zrušeny. Tyto postavy se nedostanou nikam jinam, než na fórum "Nápravné zařízení", kde se mohou pokusit navázat spojení se svým věznitelem a zkusit štěstí dostat se zpět do hry. Tato místnost je nonRPG místem, takže tam nečekejte žádné hvězdičky.

Malé RPG tresty – "leštění pohárů"

Během hry se může stát, že se nějakému profesoru vaše postava znelíbí, nebo si jej jinak znepřátelíte, vaše postava poruší školní řád apod. Pak samozřejmě následuje trest. V takovém případě se objeví na chatu například toto:

Vypravěč Profesor Tobias Rein poslal studentku Stormy Templeton leštit kobylám kopyta na 10 minut.

To znamená, že jste vyhozeni po určenou dobu ze stránek HOCZ a vaše postava šla leštit kobylám kopyta. Po uplynutí trestné doby se zase můžete nalogovat a pokračovat ve hře.