HOCZ Příručka: Tvorba postavy a hraní její role

Tvorba postavy a hraní její role je nedílnou a nesmírně důležitou součástí našeho světa. V následujících řádcích se dozvíš ty nejobecnější a nejzákladnější informace o tom, jak začít a co je důležité si při této tvorbě uvědomit. Inu, a odtud je to již jen krůček ke kompletnímu a obsáhlému pojednání, jež ti pomůže vytvořit svou postavu správně a podle pravidel. Uvidíš, je to zábava!

HOCZ Příručka:
1. Úvod
2. Tvorba postavy a hraní její role
3. Reálie našeho světa
4. Kulturní úvod
5. Chat a hraní na něm
6. Vypravěč a vy
7. Doporučení na závěr

Herní svět na HOCZ a vy

Dostali jste vstupenku do světa Harryho Pottera, nikoli do světa s Harrym Potterem. Dříve než začnete hrát, měli byste vědět několik důležitých věcí pro vaší další hru a její samotnou tvorbu.

Když nastupujete na školu, vaší postavě je teprve 11 let a k tomu je potřeba uzpůsobit její chování. Přeci jen vaše postava je vržena do neznámého prostředí, mezi cizí lidi, bez rodiny, pěstounů (pro ty originální sirotky, kterých tu je každý rok více, než komárů u jezera). Najednou vás začnou peskovat zlovolně vypadající profesoři, starší studenti vás budou pokoušet a kdo ví, co dalšího se vaší postavě může stát. Každoročně se tu setkáváme s hráči, kteří mají problém s hraním RPG a svou malou postavičku považují za mocného nástupce my-nechceme-vědět-koho, drsnějšího než Chuck Norris, lépe znalého kouzel než býval Copperfield a nikdo na něj nemá, protože je kříženec vlkodlaka s upírem, jehož babičkou byla víla Amálka.

Pravděpodobně vaše postava drží kouzelnickou hůlku v ruce poprvé, začíná se s ní učit, některé z postav pochází z mudlovských rodin, nemají o všem kolem ani páru. Rasa vaší postavy je automaticky člověk, rozhodně není přímým potomkem postav z knih J. K. Rowlingové. Všechny ty úžasné vlastnosti, dovednosti a schopnosti, co možná při bloudění světem potkáte, můžou získat vaše postavy během hry, kdy ukážete, že jste zdatný hráč RPG (čtěte: za odměnu). Důležité je vás upozornit, že v našem kouzelnickém světě existuje v této době jen velmi málo zcela čistokrevných kouzelníků. Ti se navíc drží od mudlovského světa stranou, takže je značně nepravděpodobné, že by nastoupili na kouzelnickou školu, která přijímá i studenty ze smíšených či mudlovských rodin. Pokud ale máte opravdu nutkání mít postavu něčím výjimečnou, dříve než si pustíte fantazii na vandr, obraťte se na náš RPG tým nebo RPG správce (mail: rpg@hocz.org). Lidé z něj vás nasměrují správnou cestou a zodpoví veškeré dotazy. Posíláte-li již kompletní žádost, pořádně o ni popřemýšlejte a snažte se!

Zde je pár pojmů, které souvisí s tvorbou postavy a Vaším hraním.
Pozorně čtěte a snažte se, si tyto pojmy vštípit do paměti:

Křišťálová stěna – Tímto pojmem označujeme rozdíl mezi hráčem (vámi) a vaší postavou. Hráči jste vy osobně, vy, kteří sedíte u počítače. Vy, co tvoříte příběh své postavě. Vaše postava je ta, jež příběh skutečně prožívá. Není vy a vy nejste ona. Postava má jiné jméno, jiný vzhled, vlastnosti a tak dále. Od toho je to hra na hrdiny. Pocity, nehody a zážitky z vašeho osobního a profesního života, by se neměli odrážet v chování a vývoji postavy. V tom je kouzlo RPG. Svou postavu rozvíjejte pomalu, postupně. Mějte ke všemu RPG důvody.

Metagaming – Pojmem metagaming označujeme využívání neherních informací. Jako hráč například sledujete dění v nějaké místnosti, ale RPG nejste přítomni, nehrajete tam spolu s ostatními. Tudíž vy sice víte, co se dělo, ale vaše postava nikoliv. U čeho postava nebyla, co se nedoslechla, o tom neví. Například Velká síň je velice rozlehlá místnost a i když vy, jakožto hráč, vidíte všechno, co bylo řečeno a uděláno, vaše postava ne. Bavíte se s někým a to, co si povídá někdo jiný na opačném konci místnosti, vaše postava neslyší nebo nevnímá, a tedy na to nemůže reagovat.

Multigaming – Aktuálně není zakázáno mít více aktivních postav a hrát za ně. Je však nutné respektovat jistá pravidla. Postavy si nesmíte nikterak vzájemně zvýhodňovat, v RPG ani v nonRPG. Takže například přeposílání financí a itemů (věcí z vašeho majetku) z jedné postavy na druhou je zakázané a bude vás čekat trest. Nezřídka je jím i úplně vyloučení ze hry. Zároveň mulťáctví je i vynášení informací z cizích spolek, když máte víc postav ve více kolejích, a využívání těchto informací. Celkově jakékoliv zvýhodňování.

Rowenina kletba – V RPG je Rowenina kletba jen pověra. Studenti si o ní šuškají, dospělí si o ní vyprávějí, ale nikdo neví, jak je to doopravdy. NonRPG je to prostředek, kterým se vás někdo snaží upozornit na to, že je na vašem hraní něco špatně. Rowenina kletba se týká zejména mileneckých vztahů mezi postavami. Vztahy jsou něco, co k životu samozřejmě patří, ale takovéto vztahy nejsou součástí života jedenáctiletých dětí, kterými na začátku jste - líbačky, sex, žárlivé scény ve Velké síni. Pokud vás „Rowena“ přistihne, potrestá vás. Čím těžší prohřešek, čím přehnanější vztah, tím těžší trest. Zprvu to snad může být zábavné, když vás přiškrtí špagety, ale takový úder blesku už postava nemusí přežít.

Popis postavy – Popis postavy je text, který má za cíl a účel poskytnout hráči představu, jak vypadá postava, kterou právě na chatu potkal. Slouží k vyjádření jen toho, co je vidět, když se na danou postavu podíváme. Popis lze vidět v profilu postavy, ale také pro zjednodušení na samotném chatu v podobě malého lístečku pergamenu po kliknutí na jméno postavy. S popisy se pojí celá řada zásad a pravidel, jimiž se popis má řídit a podle nichž je hodnocen a schvalován. Popis své postavy si budeš moci sepsat poté co projdeš RPG školkou. Podrobnější informace nalezneš v pravidlech popisů

Máme také kompletní a vyčerpávající elaborát o tvorbě postavy, který se zabývá touto problematikou ze všech možných úhlů.

« 1. Úvod
3. Reálie našeho světa »