HOCZ Příručka: Úvod

Tato příručka je tou první pomocnou rukou při pronikání do tajů HOCZ. Řádně si ji pročtěte a nastudujte. Naleznete zde veškeré podstatné informace o hře samotné a naučíte se v ní orientovat. Vaše znalosti tohoto dokumentu vás budou provázet po celou dobu vašeho působení na našem projektu. Jakmile si budete myslet, že máte o všem důležitém povědomí a znáte, co byste znát měli, můžete pokračovat k testu a následně k samotné RPG školce. A teď už s chutí do toho!

HOCZ Příručka:
1. Úvod
2. Tvorba postavy a hraní její role
3. Reálie našeho světa
4. Kulturní úvod
5. Chat a hraní na něm
6. Vypravěč a vy
7. Doporučení na závěr

Co je HOCZ a jak se hraje?

HOCZ.org (původně zkratka z Hogwarts Online Czech, tedy České Internetové Bradavice) je česká online textová hra simulující prostředí kouzelnického světa, jak ho znáte i neznáte z knih Jo Rowlingové. V naší hře se kombinují slohová cvičení s dynamickým hraním RPG na chatech – při hraní procvičíte fantazii, vyjadřovací schopnosti, tvůrčí psaní a v neposlední řadě i gramatiku a stylistiku. Zatímco výuka vyžaduje hlavně nápadité řešení zadaných témat formou esejí a referátů, pro živé hraní potřebujete zapojit improvizaci, pohotové reakce na dění okolo a také konstruktivní představivost. Při tom všem budete mít možnost budovat svoji herní postavu a ovlivňovat s její pomocí dění kolem vás.

Co je to RPG

RPG (Role Playing Game) se většinou překládá jako „Hra na hrdiny“; v našem případě jsou hrdiny studenti Bradavické školy. Představte si RPG například jako improvizační divadlo, uvedené jen nějakým rámcem (prostředím, nebo obecnou příběhovou linií) a sadou pravidel, která určují, kde jsou hranice vašeho hraní. Na začátku si vytvoříte postavu v daném příběhu, vymyslíte její vzhled a stanovíte základní charakterové vlastnosti, jež se budou v průběhu hry časem rozvíjet. Potom se vžijete do role postavy, kterou jste si připravili, a v souladu s tím, co jste jí načrtli za vlastnosti, se pustíte do hraní. Střídavě s ostatními hráči popisujete, co vaše postava dělá a co říká, jak reaguje na okolní dění i na postavy v blízkosti.

Většina RPG her je koordinovaná nějakým správcem (Vypravěčem, jinde zvaným například "pán jeskyně" nebo "pán hry"). Na HOCZ je však situace trochu odlišná. V určitý moment může být ve hře i několik Vypravěčů nebo naopak hra staví jen na vzájemné komunikaci a interakci hráčů a Vypravěč do ní nijak nezasahuje. Toto, spolu s faktem, že v jeden moment může být ve stejné místnosti mnoho postav najednou, vytváří unikátní dynamiku a možnosti, ale také plno omezení.

Oproti jiným RPG hrám má HOCZ velmi volný herní systém. Nečekejte žádné atributy postav, hody kostkami a složitou matematiku. Pro největší zjednodušení a usnadnění hry novým hráčům se RPG soustředí na fantazii hráčů, jejich interakce a komplexní reálie smyšleného světa, ve kterém se hra odehrává.

Naopak je kladen velký důraz na integritu prostředí. Mnoho věcí, které při hraní potkáte, má komplexní vazby na ostatní prvky světa a na jejich dalším rozšiřování se neustále pracuje. Můžete se kromě nespočtu kouzel také dozvědět, kdy se vlkodlačí kletba dědí, jak funguje přivolávání démonů a proč si studenti Kruvalského institutu přivydělávají jako turističtí průvodci. Domácí úkoly a výklady jsou založené na těchto reáliích, stejně jako na těch z našeho, reálného světa a umožňují důkladně poznat všechna možná zákoutí světa HOCZ a přitom se přiučit i něco málo z opravdové historie, mytologie nebo třeba botaniky.

Při samotném hraní se potom snažíme budovat pocit úplného ponoření. Cokoli se odehrává při RPG je striktně součástí herního světa, nikde vás neruší neherní prvky, abychom vám co nejvíce usnadnili hraní vašich postav a ponoukli vaši představivost.

Na tuto herní integritu dohlíží RP správce a jím určený kolektiv, který si udržuje přehled o dění v RPG světě, koordinuje práci vypravěčů a ujišťuje se, že vše do sebe zapadá. Všechny popisy postav, prostředí nebo větší připravovaná dobrodružství pro hráče tomuto týmu dříve nebo později projdou rukama. Pokud tedy budete mít nějaké dotazy, návrhy, či budete potřebovat radu ohledně vaší postavy, jejího působení ve hře, nejlepší místo, kde se o něj podělit, je e-mail rpg@hocz.org, popřípadě diskusní téma o RPG. Na první dotazy v průběhu RPG školky budou také odpovídat v učebnách nebo diskuzním fóru pro nováčky.

V rámci tohoto striktního oddělování RPG se zažily dva pojmy, které jsou běžně používané v komunikaci mezi hráči. V RPG, popřípadě inRP se označují prvky, které jsou součástí herního světa. Věci, které se staly vaší postavě, její charakteristiky, historky, které slyšela a všechny pomůcky, které hře napomáhají (popisy prostředí, Denní věštec, oznámení na nástěnkách po škole nebo předměty v inventářích).

Kontrastem k RPG je zkratka IRL (in real life), popřípadě nonRPG; tím souhrnně označujeme vše, co probíhá mimo RPG hru. Osobní a profesionální život, organizační komunikaci, zkrátka veškeré herní i neherní záležitosti, které se neodehrávají uvnitř smyšleného herního světa. Ke komunikaci ohledně reálného života se také používají dvě lomítka // označující, že následuje neherní sdělení. Nejčastěji se s tímto označením potkáte v soví komunikaci.

Jak funguje výuka

Každá postava se pro úspěšné absolvování roku studia musí přihlásit na zvolené předměty a splnit požadované podmínky - chodit denně na hodiny, psát domácí úkoly, cvičit kouzlení a tak dále.
Jako hráč vaší postavy musíte v průběhu školního roku číst vydané výklady a na jejich základě plnit písemné úkoly. Nemusíte chodit na žádné hodiny, na vše si můžete najít čas, jak vám vyhovuje. Úkoly píšete za svoji postavu, ideálně tedy tak, jak by je napsala ona. Za získané známky je poté vaše postava ohodnocena na vysvědčení. I v případě, že za rok odevzdáte 3 nebo 4 úkoly, vaše postava chodila do hodin pravidelně a odevzdala úloh mnohem víc.
Podrobné informace ohledně zápisu, podmínek pro studium a samotné škály předmětů se pravidelně zveřejňují při otevření zápisu na předměty.

Podrobnější informace najdeš v kompletních pravidlech hry.

2. Tvorba postavy a hraní její role »